Адаптація першокласників до навчання в початковій школі

«Бути готовим до школи – не означає вміти писати, читати і рахувати. Бути готовим до школи – означає бути готовим всьому цьому навчитися»

Венгер Л.А.

Початок навчання дитини в 1-му класі - складний і відповідальний етап у її житті. Адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності - це й нові контакти, нові стосунки, нові обов'язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем. Змінюється все життя дитини: все підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам і турботам.

Звикання до школи - тривалий індивідуальний процес. Згідно зі статистикою, тільки 50% дітей адаптується до нових умов і вимог протягом півроку. Другій половині потрібно більше часу. Соціально-психологічна адаптація полягає в освоєнні нового соціального статусу «учень», а також у налагодженні ефективного спілкування з однолітками і вчителем.

Шкільна адаптація включає в себе біологічну, психологічну і соціальну адаптацію.Біологічна адаптація - це пристосування до нового режиму навчання й життя,суттєво впливає на самопочуття, змушує пристосовуватися до нового й незвичного.

Психологічна адаптація - це входження до нової системи вимог, пов'язаних з виконанням навчальної діяльності ,тим самим закладаються можливості для успішної соціальної адаптації й соціалізації дитини.

Соціальна адаптація - це процес входження до учнівського колективу. Соціальну адаптацію розглядають як завершальний, підсумковий етап адаптації в цілому, що забезпечує як фізіологічне і психологічне, так і соціальне благополуччя особистості. Першокласник повинен пристосуватись до вимог тих соціальних груп, що характерні для школи (учнівська група, вчителі, інші класи тощо).

Адаптація дітей відбувається не відразу. Поступово підвищується працездатність, спадає напруга та тривожність. Як показали спостереження, в цілому рівень адаптації першокласників до навчання в школі є достатній. Учні, які мають низькі показники за всіма або більшістю досліджуваних аспектів потребують подальшого супроводу з боку вчителів, батьків та психолога. Відповідні рекомендації надані.

Для попередження можливих негативних явищ на цьому етапі, та виявлення труднощів адаптації, практичним психологом розроблена програма та проведено спеціальне психологічне дослідження. Дослідження та корекційно-розвивальна робота проводилась в 1класі (кл.керівник Делі А.П.), з вересня по березень 2020-21 н.р. Метою дослідження є виявлення загальних зон труднощів у адаптації першокласників до навчання в школі, а також учнів, що відчувають труднощі в освоєнні нового виду діяльності (навчання), мають проблеми з поведінкою, ознаки емоційних розладів. Після дослідження практичний психолог Пінтійська Н.Г. провела цикл розвивальних занять та «Годин психолога» з першокласниками «Я школяр!», «Пізнай себе», «Твоя увага», «Настрій і здоров’я». Учні виконували розвивальні завдання, вправи на розвиток уваги, мислення, пам’яті. Учні позитивно ставляться до школи її відвідування не викликає негативних емоцій, розуміють навчальний матеріал, якщо вчитель пояснює його детально та наочно; засвоюють основний зміст навчальних програм; зосередженні і уважні при виконанні завдань, але при умові контролю з боку дорослих; зосередженні тільки тоді, коли займаються чимось цікавим; готуються до уроків та готують домашні завдання майже завжди; дружать з багатьма однокласниками.

Щоб допомогти першокласникам легше пройти період адаптації до навчання в школі, вчителям та батькам важливо знати вікові особливості дітей даної вікової групи, ознаки дезадаптації, індивідуальні особливості дітей, у яких вони наявні. Тому психологом проводиться психологічна просвіта батьків (індивідуальні консультації, участь в батьківських зборах) і вчителів (індивідуальні консультації).

Практичний психолог Пінтійська Н.Г.

Кол-во просмотров: 131

Комментарии